استراتژی کسب و کار چیست و انواع استراتژی های کسب و کار کدامند؟

استراتژی کسب و کار - دکتر مجتبی برقبانی

در این مقاله به معرفی انواع استراتژی های کسب و کار خواهیم پرداخت و رابطه آن را با تفکر استراتژیک و برنامه ریزی استراتژیک بررسی خواهیم کرد. انواع استراتژی های کسب و کار ممکن است بیش از این موارد باشد و سعی شده است تا انواع استراتژی های کسب و کار نوشته شده در مقاله های معتبر خارجی را مورد بررسی قرار دهیم و به بررسی اجمالی هر کدام بپردازیم.

استراتژی کسب و کار

استراتژی کسب و کار به عنوان یکی از پایه‌های اصلی موفقیت در هر سازمان، نقش بسیار حیاتی و برجسته‌ای دارد. این مفهوم نه تنها برای سازمان‌های بزرگ و پیچیده، بلکه برای هر واحد کوچک یا بزرگی که به دنبال رشد و پیشرفت است، اهمیت دارد. استراتژی کسب و کار می‌تواند به عنوان راهنمایی اساسی برای تصمیم‌گیری‌های روزمره و همچنین راهبری طولانی‌مدت سازمان عمل کند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با استراتژی‌های کسب و کار و انواع آن آشنا کنیم. نحوه تدوین استراتژی کسب و کار بسیار مهم است که باید به آن توجه ویژه داشته باشید.

سطوح مختلف استراتژی کسب‌ و کار کدامند؟

در تجارت، همیشه به استراتژی‌ های متعدد در سطوح مختلف نیاز است، زیرا یک استراتژی واحد نه تنها کافی نیست بلکه ممکن است نامناسب نیز باشد. بنابراین، یک ساختار تجاری معمولی همیشه دارای سه سطح است.

• استراتژی سطح شرکت

استراتژی سطح شرکت یک برنامه بلند مدت، اقدام محور، یکپارچه و جامع است که توسط مدیریت ارشد تدوین شده است. برای تعیین خطوط تجاری، گسترش و رشد، تصاحب، تنوع، ادغام مناطق جدید برای سرمایه‌گذاری و واگذاری و غیره استفاده می‌شود.

• استراتژی سطح کسب‌ و کار

استراتژی‌هایی که به یک تجارت خاص مربوط می‌شوند به عنوان استراتژی‌های سطح کسب‌وکار شناخته می‌شوند. این موارد توسط مدیران، که ماموریت و چشم انداز را به استراتژی‌های مشخص تبدیل می‌کنند، توسعه یافته‌اند. در واقع استراتژی سطح کسب‌وکار مانند طرحی از کل کسب‌وکار است.

• استراتژی سطح عملکردی

استراتژی سطح عملکردی که توسط مدیران یا سرپرستان خط اول توسعه یافته است، شامل تصمیم‌گیری در سطح عملیاتی در مورد حوزه‌های عملکردی خاص مانند بازاریابی، تولید، منابع انسانی، تحقیق و توسعه، مالی و غیره است.

انواع استراتژی کسب‌ و کار وجود دارد که با توجه به کاربرد آن‌ها دسته‌بندی می‌شوند. این استراتژی‌ها در زمینه‌های متفاوتی ازجمله نظامی، سیاسی، سازمانی، فرهنگی، اقتصادی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اهمیت استراتژی کسب و کار

یک هدف تجاری بدون استراتژی فقط یک رویا است. اگر بدون یک استراتژی برنامه‌ریزی شده وارد بازار شوید، احتمال شکست شما بسیار زیاد است. با افزایش رقابت، اهمیت استراتژی کسب‌ و کار آشکار می‌شود و انواع استراتژی‌های تجاری مورد استفاده کسب‌وکار‌ها افزایش می‌یابد. در اینجا پنج دلیل وجود دارد که چرا یک استراتژی برای کسب‌وکار شما ضروری است.

• برنامه‌ریزی

استراتژی کسب‌ و کار بخشی از یک طرح تجاری است. در حالی که طرح کسب‌وکار اهداف و مقاصد را تعیین می‌کند، استراتژی راهی برای تحقق آن اهداف به شما می‌دهد. در واقع استراتژی یک برنامه برای رسیدن به جایی است که قصد رسیدن به آن را دارید.

• نقاط قوت و ضعف

بیشتر اوقات، هنگام تدوین یک استراتژی، با نقاط قوت و ضعف واقعی خود آشنا می‌شوید. علاوه بر این، به شما کمک می‌کند تا از آنچه در آن مهارت دارید استفاده کنید و از آن برای تحت الشعاع قرار دادن نقاط ضعف خود (یا حذف آن‌ها) استفاده کنید.

• کارایی و اثربخشی

وقتی هر مرحله برنامه‌ریزی می‌شود، منابع تخصیص یافته و همه می‌دانند که چه کاری باید انجام شود، فعالیت‌های تجاری به طور خودکار کارآمدتر و مؤثرتر می‌شوند.

• مزیت رقابتی

استراتژی کسب‌ و کار بر سرمایه‌گذاری بر روی نقاط قوت کسب‌وکار و استفاده از آن به عنوان یک مزیت رقابتی برای قرار دادن برند به روشی منحصر به فرد تمرکز دارد. همچنین به کسب‌وکار هویت می‌بخشد و آن را در چشم مشتری منحصر به فرد می‌کند.

• کنترل

استراتژی کسب‌ و کار مسیری را که باید طی شود و اهداف موقتی که باید به آن دست یافت، تعیین می‌کند. این امر کنترل فعالیت‌ها و مشاهده اینکه آیا طبق برنامه پیش می‌روید را آسان می‌کند.  پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره بهترین کتاب های موفقیت و ثروت را بخوانید.

4 سطح استراتژی سازی (4 نوع استراتژی)

استراتژی‌ سازی شناسایی راه‌هایی است که سازمان می‌تواند برای دستیابی به چشم انداز، اهداف عملکرد، تضعیف رقبا، دستیابی به مزیت رقابتی و تضمین بقای بلندمدت سازمان اتخاذ کند.

انواع استراتژی در هر سطح از سازمان با نام آن سطح شناخته می شوند.

  • استراتژی سطح شرکت
  • استراتژی سطح کسب و کار
  • استراتژی سطح عملکردی
  • استراتژی سطح عملیاتی

انواع استراتژی در سطح سازمان

انواع استراتژی شرکت، بازارها و مشاغلی را که یک شرکت در آن فعالیت خواهد کرد، تعریف می کند.

استراتژی شرکتی در سطح بالا توسط مدیریت ارشد یک شرکت تدوین می‌شود. چنین استراتژی، جهت گیری کلی شرکت را بر حسب مشاغل مختلف و خطوط تولید آن توصیف می کند

استراتژی شرکت اهداف بلندمدت را تعریف می کند و به طور کلی بر تمام واحدهای تجاری زیر چتر خود تأثیر می گذارد

برای مثال، استراتژی شرکتی P&G که یک شرکت تولید کننده لوازم بهداشتی است ممکن است خرید شرکت‌های بزرگ دستمال کاغذی در کانادا باشد تا به رهبر بی‌تردید بازار تبدیل شود

انواع استراتژی در سطح شرکت مجموعه ای از گزینه های استراتژیک است که یک سازمان از میان آنها انتخاب می کند تا عملیات خود را به طور همزمان در چندین صنعت و چندین بازار مدیریت کند.

Business strategy
Business strategy

نتیجه‌گیری

باتوجه به آنچه گفته شد، استراتژی کسب و کار برنامه‌ای مدون و حساب‌شده برای تمامی قدم‌ها و اقدامات سازمان به سمت هدف و کسب موفقیت است. موفقیتی که به‌معنای گسترش کسب‌وکار، افزایش بازده و بهره‌بری، پیروزی در بازار رقابتی و رشد روزافزون شما است

استراتژی در کسب و کار به مثابه ابزاری قدرتمند در دست مدیران است که می‌توانند توسط آن تکنیک‌ها و متد‌های مدیریت خود را اجرایی و عملی کنند و تصمیمات آتی خود را نیز براساس آن بگیرند برای پیشبرد اهداف و پیاده‌سازی تصمیمات جدید از این راهبردها کمک بگیرند.

درنتیجه بهره‌مندی از انواع استراتژی کسب و کار لازمه هدایت و اداره موفقیت‌آمیز هر کسب‌وکاری است و گاهی تنها راه نجات کسب‌وکارهایی می‌شود که در مسیر نادرستی قرار گرفته‌اند.

 

برای دریافت مشاوره و ارتباط با ما پیام خود را ارسال کنید.

مشاوره کسب و کار

با دکتر مجتبی برقبانی

شماره تماس : 09122445966

ایمیل : info@drbarghabani.com

Rate this post