راه اندازی کسب و کار اینترنتی، راهنمای جامع از صفر تا صد

راه اندازی کسب و کار اینترنتی - دکتر مجتبی برقبانی

راه اندازی کسب و کار اینترنتی بهترین روش برای رسیدن به درآمد نامحدود و استقلال مالی است. برای شروع کسب و کار اینترنتی نیاز به سرمایه اولیه بالا نداشته و میتوانید با استفاده از یک لپ تاپ و دسترسی به اینترنت همین امروز امپراطوری قدرتمند آنلاین خود را راه اندازی کنید.

کسب و کار اینترنتی چیست؟

راه اندازی کسب و کار اینترنتی به معنای ایجاد یک بیزینس در فضای وب با کمک گرفتن از اینترنت و روش‌های دیجیتال مارکتینگ است. البته از زمانی که شبکه‌های اجتماعی پدیدار شده‌اند، این بیزینس صرفاً دیگر در قالب وب سایت‌ها نیست و آنلاین شاپ‌های زیادی وجود دارند که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند.

زمانی که در مورد کسب و کار اینترنتی حرف می‌زنیم، منظور ما روشی است که شما خودتان و شخصاً صاحب کسب و کاری هستید و این نوع بیزینس، تا حد زیادی متفاوت با کسب درآمد از اینترنت است. چرا که روش‌های زیادی وجود دارد که شما را از اینترنت به درآمد می‌رساند، ولی جزء کسب و کار اینترنتی نیست؛ مانند تولید محتوا در یوتیوب، فریلنسری، کسب درآمد از ارز‌های دیجیتال و … همه این فعالیت‌ها روش‌هایی هستند برای کسب درآمد از اینترنت و متفاوت با کسب و کار اینترنتی می‌باشند.

Setting up an internet business
Setting up an internet business

مراحل راه‌اندازی کسب‌ و کار آنلاین چیست؟

راه‌ اندازی کسب‌ و کار اینترنتی قدم به قدم است. یعنی نباید توقع داشته باشید که همان روز اول که اولین ایده را اجرایی کردید، کارتان رونق بگیرد. اگر این تدریج را درک کنید، در مسیر دلسرد نمی‌شوید. البته این به معنی رویا بافی و ندیدن واقعیت‌ها نیست. بلکه یعنی شما ضمن دیدن واقعیت‌ها می‌دانید که باید در این مسیر به تلاش خود ادامه دهید و حتی اگر شده ایده خودتان را عوض کنید.

بازار کسب‌وکار اینترنتی را بشناسید

اگر ایده راه اندازی کسب و کار اینترنتی ندارید یا هنوز نمی‌دانید ایده‌تان تا چه اندازه قابلیت اجرا دارد، باید چرخی در فضای دیجیتال بزنید و این بار به دید خریدار نگاه کنید. بهترین روش برای ایده‌پردازی، پیدا کردن جاهای خالی و نیازهای بی‌پاسخ است. سعی کنید در هر زمینه که علاقه‌مندید، یک حفره و یک نیاز را پیدا کنید که هنوز کسی به آن پاسخ نداده است یا اینکه فکر می‌کنید می‌توانید پاسخ بهتری به آن بدهید.

شناخت بازار به شما کمک می‌کند تا ایده‌تان را پیدا کنید و بتوانید روی یک حوزه کوچک‌تر تمرکز کنید.

تحلیل رقبا در آغاز بیزینس آنلاین

حالا که با بازار آشنا هستید و یک یا چند ایده دارید که می‌دانید می‌توانید با آن پاسخی متفاوت به نیاز مخاطب بدهید، باید بروید سراغ وبسایت‌ها یا صفحاتی که در آن زمینه فعالیت دارند. پست‌ها، محصولات، خدمات و نوع فعالیت‌شان را تحلیل کنید. بعضی جاها هم می‌توانید به صورت کامل الگوبرداری و حتی کپی کنید! این مورد برای شروع ایرادی ندارد. البته که وقتی در مسیر روی غلتک افتادید، باید کم‌کم خلاقیت را چاشنی فعالیت خودتان کنید تا همین خلاقیت و کارهای نو، بشود وجه تمایز شما از دیگران.

شناخت مخاطب

شما در نهایت باید با مخاطب خود ارتباط بگیرید. اگر تولید محتوایی می‌کنید یا محصولی را برای فروش آماده می‌سازید، در نهایت این مخاطب است که باید شما و کسب‌وکارتان را بپسندد. پس اگر فکر می‌کنید هنوز مخاطب‌تان را به‌درستی نمی‌شناسید، چند وقتی را به شناخت کاربر و نحوه رفتار او صرف کنید. مطالعه اقتصاد رفتاری می‌تواند به شما در شناخت بهتر کاربر آنلاین کمک کند.

انتخاب شیوه کسب درآمد

برخی از کسب‌وکارها به صورت ارائه تبلیغات به دیگران درآمد دارند و برخی دیگر محصول یا خدماتی برای فروش دارند. هر مدلی از کسب‌وکار را که انتخاب کنید، برنامه‌ریزی شما و پلتفرم مناسب شما تغییر می‌کند. پس همین اول مشخص کنید که هدف‌تان چیست و چگونه می‌خواهید ایده‌تان را به درآمد برسانید.

توجه کنید که مدل کسب‌وکار می‌تواند منعطف باشد. برای مثال فردی را تصور کنید که در زمینه موسیقی فعالیت دارد و در ابتدای فعالیت، به فروش ابزارآلات موسیقی می‌پردازد. این فرد در آینده و با جلب اعتماد مخاطب می‌تواند دوره آموزشی طراحی کند و با فروش خدمات خود به درآمد برسد یا اینکه هنرآموز خصوصی بگیرد. تمامی این راه‌ها برای شما باز خواهد بود. اما برای شروع بهتر است چند هندوانه را با هم بلند نکنید و از یک مدل مشخص شروع کنید.

راه‌اندازی کانال ارتباطی با مخاطب

حالا وقت آن رسیده که برای کسب‌وکارتان یک یا چند پایگاه ایجاد کنید. بسته به اینکه چه نوع ایده‌ای دارید و چگونه قرار است به درآمد برسید، کانال ارتباطی شما با مخاطب هم متفاوت خواهد بود. برای مثال، در فروش آنلاین همیشه توصیه می‌شود که یک سایت فروشگاهی مرتب داشته باشید. این موضوع شاید در ابتدا کمکی نکند، اما در آینده‌ای نزدیک که کسب‌وکارتان رونق بگیرد، به برندسازی و ساده‌کردن کار شما کمک زیادی می‌کند.

در این مرحله شما باید قدم‌های مهم دیگری هم بردارید.

برای برند خود نام انتخاب کنید

نام برند یا فروشگاه یا وبسایت یا حتی صفحه اینستاگرام شما اولین موردی است که با مخاطب صحبت می‌کند. ایده‌پردازی برای این قسمت شاید یکی از سخت‌ترین مرحله‌ها باشد. بااین‌همه نباید خیلی هم وسواسی باشید. وقتی که بازار و مخاطب را شناخته‌اید، راحت‌تر می‌توانید به یک اسم مناسب برسید.

بیشتر بخوانید: 10 مرحله راه اندازی کسب و کار

تولید محتوا کنید

قدم مهم بعدی تولید محتواست. فرقی ندارد که یک وبسایت دارید یا یک پیج اینستاگرام. اگر قصدتان برای راه‌ اندازی کسب‌ و کار اینترنتی جدی است، تولید محتوا را جدی بگیرید. کمی جلوتر مفصل در این باره صحبت می‌کنیم.

پلتفرم مناسب را انتخاب کنید

منظور از پلتفرم مناسب، داشتن وبسایت و صفحات مختلف در شبکه‌های اجتماعی است. برای وبسایت نیازی نیست که در همان قدم اول به سراغ طراحی سایت و هزینه‌های بالا بروید. سایت‌سازها و حتی سایت‌سازهای رایگان برای شروع گزینه‌های فوق‌العاده‌ای هستند. راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی هم که فقط نیاز خلاقیت و هزینه اینترنت دارد!

 همچنین بخوانید : 10 استراتژی کاربردی برای رشد کسب و کار

قوانین کسب‌وکار اینترنتی

نکته مهم بعدی، یادگیری و آشنایی با قوانین کسب‌وکار اینترنتی است. مهم‌ترین چالش در این زمینه آشنایی با مسائل مالیاتی است. بعد از آن، باید به فکر درگاه پرداخت امن، دریافت اینماد برای وبسایت یا دیگر قوانین مرتبط با پلتفرم موردنظرتان باشید. بدون رعایت قوانین کسب‌وکار اینترنتی ممکن است به چالش‌های بسیاری برخورد کنید. البته در شروع فعالیت، به‌خصوص در پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام، نیاز چندانی به موارد قانونی ندارید. اما رفته‌رفته باید با این مسائل آشنا شوید.

گرفتن بازدید و جذب مخاطب

کسب و کار فقط اینترنتی چیست؟ جز اینکه شما باید مشتری را که سرش در گوشی یا مانیتور است به فروشگاه یا صفحه خودتان بکشانید؟ راه این موضوع از بازاریابی می‌گذرد. خوشبختانه راه بازاریابی یک کسب‌وکار اینترنتی هم از اینترنت و دنیای دیجیتال می‌گذرد.

اولین کاری که باید بکنید، خلق محتوای جذاب و عامه‌پسند است. بسته به سبک کسب‌وکاری که راه انداخته‌اید، باید محتوا تولید کنید. حتی اگر یک وبسایت فروشگاهی دارید، حتماً یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی، مخصوصاً اینستاگرام، داشته باشید و متناسب با خدمات یا محصولاتی که ارائه می‌دهید، محتوای ویدئویی تولید کنید.

راه دیگر برای گرفتن بازدید، تبلیغات است. حتماً بارها شنیده‌اید که تبلیغات هزینه نیست، سرمایه گذاری است. اگر بتوانید تبلیغات با کیفیت و با بازده بالا داشته باشید، رشد کسب‌وکارتان در شروع راه سرعت بیشتری می‌گیرد. فراموش نکنید که برای تبلیغات با برنامه‌ریزی جلو بروید و بی‌هوا کلی خرج روی دست خودتان باقی نگذارید. برای این موضوع گرفتن مشاوره برای راه‌ اندازی کسب‌ و کار اینترنتی توصیه می‌شود.

خلاقیت و به‌روز بودن

حالا که مرحله‌های قبل را طی کرده‌اید و یک کسب‌وکار اینترنتی راه انداخته‌اید و از آغاز بیزینس آنلاین یک قدم فراتر رفته‌اید، کارتان تازه شروع شده است! بله درست شنیدید! نه‌تنها کارتان کم نشده، بلکه تازه وقت جدی‌گرفتن آن رسیده است. تمام این مرحله‌ها و قدم‌ها برای این بود که کارتان را شروع کنید و به یک جای معقولی برسید. بعد از این است که خلاقیت و به‌روز بودن شماست که تعیین می‌کند کجای بازار قرار بگیرید.

برای راه اندازی کسب‌وکار اینترنتی هیچ‌چیز مهم‌تر از این نیست که بتواند پابه‌پای مخاطب جلو بیاید و با گذر زمان هم مشتری‌هایش را حفظ کند. برای همین به‌روز بودن در زمینه‌ای که فعالیت می‌کنید بسیار مهم است. شما باید همواره با ترندهای حوزه‌تان آشنا باشید و بدانید در هر لحظه، مخاطب شما چه تغییراتی را پشت سر می‌گذارد. کسب‌وکار اینترنتی باید همزمان با مخاطب تغییر کند و این انعطاف‌پذیری، شرط بقای شما در میان انبوه کسب‌وکارهای دیگر است.

ایده برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی اینجاست که خودش را نشان می‌دهد. اگر شما یک ایده‌ای را خودتان توسعه داده باشید، می‌توانید بدون دل‌زدگی و ناامیدی، قدم به قدم آن را رشد دهید و به آن بال‌وپر بدهید. پس هرجای کارتان که کپی می‌کنید، این یک‌جا، یعنی در ایده نو و تازه، به دنبال دیگران نروید. مسیر خودتان را بچینید و دقیقاً بدانید که می‌خواهید چه فعالیتی داشته باشید.

راه اندازی کسب و کار اینترنتی را جدی بگیرید

در این مقاله آن‌چه را که لازم بود در مورد راه‌اندازی یک کسب‌ و کار اینترنتی بدانید به شما گفتیم. 

برای مشاوره کسب و کار با شماره 09122445966 تماس بگیرید.

مشاوره کسب و کار با دکتر مجتبی برقبانی

ایمیل : info@drbarghabani.com

Rate this post