رفرش برند (Brand Refresh)

رفرش برند - دکتر مجتبی برقبانی

چگونه رفرش برند می تواند عملکرد کسب و کار را احیا کند

رفرش برند (Brand Refresh) یکی از ساده ترین و تاثیرگذارترین راه هایی است که می توانیم زندگی جدیدی به برند خود بیافزاییم  و همچنین ارتباط جدیدی در چشم مشتریان خود ایجاد کنیم. در درجه اول یک راه حل نمایشی، به روز کردن برند می تواند تاثیر قدرتمند و گسترده ای داشته باشد. بسته به برند و مسائلی که با آن مواجه است، روز کردن برند حتی می تواند شامل تنظیمات فرهنگ، شعارها و خدمات باشد. چیزی که شامل نمی شود تغییرات در DNA (پیکره اصلی) یک برند یا موقعیت اساسی بازار است. در ادامه، نگاهی دقیق‌تر خواهیم داشت به اینکه رفرش برند دقیقاً شامل چه مواردی می‌شود، همچنین زمان، چرا و نحوه رفرش برند خود را بررسی خواهیم کرد.

رفرش برند چیست؟

نوسازی برند، تجسم مجدد ظاهر و احساس یک برند است. این راهی برای ایجاد چهره ای جدید برای برندهایی است که اساساً قوی هستند اما کمی کهنه یا قدیمی شده اند. در حالی که معمولاً بر طراحی مجدد هویت بصری متمرکز است، تجدید برند می تواند بر فرهنگ، سیستم ها، محصولات یا خدمات بیزینس نیز تأثیر بگذارد. به هر حال، جوان‌سازی ظاهر و احساس برند ما می‌تواند راه درازی را به سوی تزریق زندگی جدید به عملکرد تجاری و روحیه کارکنان کمک کند.

تفاوت بین رفرش برند و ریبرند چیست؟

اگر می‌خواهید بهتر بفهمید که رفرش برند چیست، احتمالاً در نقطه‌ای هستید که می‌دانید چیزی در برند شما باید اصلاح شود اما مطمئن نیستید که مشکل چقدر عمیق است. درک تفاوت بین نوسازی برند در مقابل تغییر برند یا همان ریبرندینگ، مکان خوبی برای شروع است بنابراین، درک تفاوت میان این دو باید روشن کند که چه چیزی برای برند شما مناسب است.

مطالعه بیشتر سیستم سازی کسب و کار چیست؟

استراتژی رفرش برند یا Brand Refresh

از مراحل زیر استفاده کنید تا مشتری خود را از طریق یک Brand Refresh موفق راهنمایی کنید.

تعیین کنید که آیا به یک برند جدید یا تغییر نام تجاری نیاز دارید

شاید مشتری شما تمایل خود را برای برندسازی مجدد به صورت شفاهی بیان کرده باشد، اما شما باید قبل از اینکه مستقیماً به تغییر نام تجاری بپردازید، هدف آن را کشف کنید. اگر مشتری شما نمی‌تواند دلیل مشخصی ارائه دهد، باید راه های دیگری را در نظر بگیرید و تفاوت رفرش برند و ریبرند را برای آنها شرح دهید.

تغییر نام تجاری به سادگی تغییر یک لوگوی جدید نیست. شرکت ها باید تمایل داشته باشند که کل چشم انداز شرکت خود، از جمله اهداف، پیام و فرهنگ شرکت را تغییر دهند. برای این کار به زمان، پول و تلاش زیادی نیاز است تا برندسازی مجدد با موفقیت انجام شود.

بنابراین چگونه می دانید که آیا باید مشتری خود را تشویق کنید تا این جهش بزرگ را برای برندسازی مجدد انجام دهد؟ در اینجا چند نشانه عالی وجود دارد:

  • این برند برنامه هایی برای گسترش شرکت در سطح ملی یا بین المللی دارد.
  • برند فعلی رشد آن را به بازارهای دیگر محدود می کند.
  • مشتریان آن ارتباط منفی با شرکت دارند.
  • این شرکت در حال ادغام یا تملک شرکت های دیگر است.
Brand refresh
Brand refresh

چه زمانی برای برند رفرش مناسب است؟

بیشتر اوقات، شرکت‌ها برند رفرش را به بازسازی یا بازطراحی برند ترجیح می‌دهند چرا که ریسک آن کمتر است و می‌توان با استفاده از آن به نتایج مطلوبی رسید. اما بهترین زمان برای برند رفرش چه موقع است؟ پاسخ به این سؤال بسیار ساده است اگر با یکی از موقعیت‌های زیر مواجه شدید، زمان مناسبی برای برند رفرش کسب‌وکار شماست.

شما قدیمی شده‌اید:

اگرچه در زمان راه‌اندازی کسب‌وکارتان لوگو برند شما نوآورانه بوده است؛ اما ممکن است باگذشت زمان نیاز به تغییر داشته باشد.

به دقت، برند و لوگو کسب‌وکارتان را بررسی کنید و ببینید که آیا شما را به سمت جلو حرکت می‌دهد یا شما را عقب نگه می‌دارد.

شما تغییر کرده‌اید:

آیا پیامی که از طریق برندتان منتقل می‌شود دقیقا آنچه شما ارائه می‌دهید، است؟ شرکت‌ها اغلب باگذشت زمان تکامل می‌یابند.

اطمینان حاصل کنید که مشتریانتان درک درستی از برند کنونی شما دارند.

مخاطب شما تغییر کرده‌ است:

بازار و مشتریان شما از زمانی که کارتان را شروع کرده‌اید، تغییر کرده‌اند.

برند رفرش به شما کمک می‌کند با دید دقیق‌تری بتوانید روی مشتریان هدف تمرکز کنید.

شما در حال رشد هستید:

اگر به دلیل ادغام، ایجاد خط تولید جدید یا تلاش‌های جدید بازاریابی، می‌خواهید کسب‌و‌کار خود را رشد دهید، ایده خوبی است که برند خود را دوباره ارزیابی کنید.

شما متناقض نیستید:

اگر مدتی است که با طرح‌های رنگی و آرم‌های مختلف بازی کرده‌اید، این احتمال وجود دارد که مخاطبان خود را گیج کرده باشید. رفرش کردن می‌تواند به شما کمک کند تا تمرکز خود را پیدا کنید.

برند رفرش چه مزایایی دارد؟

  • برند رفرش بدین معناست که شما سهم بازار خود را حفظ کرده‌اید و از بازار عقب نیستید.
  • برند رفرش نشان‌دهنده این است که می‌توانید در حال حاضر در جایگاه برتر صنعت خود باشید.
  • نشان‌دهنده‌ی چگونگی پیشرفت و رشد شرکت و محصول شما است.
  • با استفاده از برند رفرش می‌توانید نتیجه نهایی را بهبود ببخشید.
  • یکپارچگی برندتان را می‌توانید حفظ کنید.
  • دسترسی خود را به مشتریان جدید گسترش بدهید.

نمونه های رفرش برند

بیزینس هایی که راکد می مانند در حالی که رقبای آنها خود را با ظاهری تازه و راه های ارتباطی جدید اختراع می کنند، می توانند انتظار داشته باشند که مزیت رقابتی خود را در کوتاه ترین زمان از دست بدهند. بیزینس‌های برتر دنیا همیشه در معرض نوسازی برند هستند. یک نمونه قابل توجه از رفرش برند وجود دارد که نشان می دهد به روز رسانی برند چقدر می تواند تأثیرگذار باشد.

استار باکس

استارباکس در طول سال ها چندین بار تصویر خود را تغییر داده است. با این حال، در سال ۲۰۱۱ از دراماتیک ترین نسخه خود رونمایی کرد. مهمترین نکته عدم وجود نام “قهوه استارباکس” در لوگوی آن بود. این نوع حرکت جسورانه ای بود که فقط یک برند معروف می توانست انجام دهد، اما کاملاً با آنچه شرکت تبدیل شده بود مطابقت داشت: مینیمالیستی، تجربی، و چیزی بیشتر از قهوه.

سخن پایانی

پس از اینکه تیم شما تصمیم گرفت که چه چیزی در فرآیند رفرش برند باید تغییر کند، باید با اجرای این تغییرات به درستی ارتباط برقرار کرد و با یک برنامه اجرایی مناسب عمل کرد. یک شرکت موفق هدف کلی برای تیم شما است و با یک تغییر نام تجاری یا رفرش برند به خوبی اجرا شده، می‌توانید برند خود را در موقعیتی قرار دهید که بتواند در بازار رقابتی دوام بیاورد. یک مشاور کسب و کار حرفه ای می تواند در این زمینه کمکتان کند. کافی است با ما تماس بگیرید.

 

Rate this post