خدمات بیزینس کوچینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

خدمات بیزینس کوچینگ

شاید این صحبت قدیمی ها را صحیح بدانید که هیچ کس، به اندازه شما نمی تواند برای کارتان دلسوزی کند و به زوایای کسب و کارتان تسلط داشته باشد. این صحبت صحیح بود؛ اما برای زمانی که هیچ بیزینس کوچینگی وجود نداشت و شما از خدمات بیزینس کوچینگ، نمی توانستید بهره مند شوید. همان گونه که می دانید، تسلط علمی و فنی بر حوزه‌ فعالیت تجاری با برنامه‌ ریزی و مدیریت برای آن متفاوت است. به همین جهت در دهه ‌های اخیر، تخصصی به نام مربیگری کسب ‌و کار یا بیزینس کوچینگ به وجود آمد. با خواندن این مطلب، شاید برای شما هزاران سؤال در ذهنتان مطرح شده باشد که تعریف علمی بیزینس کوچینگ چیست؟ بیزینس کوچ چه وظیفه ای دارد و در چه شرایطی ممکن است به چنین فردی نیاز پیدا کنیم؟ در این مقاله، علاوه بر پاسخگویی به این پرسش ها، به بررسی جزئیات مهم دیگر از این حوزه‌ تخصصی پاسخ خواهیم پرداخت. اگر شما هم قصد راه ‌اندازی کسب و کاری را دارید یا صاحب کسب‌ و کاری هستید، مطالعه‌ این مقاله را به شما توصیه می ‌کنیم.

بيزينس كوچينگ چيست؟

بيزينس كوچينگ، فرایندی است که طی آن، یک مربی متخصص و مشاور در مدیریت، علوم کسب و کار، مهارت ‌های نرم و سخت و غیره صاحب یک فعالیت تجاری را، در پروسه رسیدن به اهداف تجاری‌ اش رهبری می کند. این موضوع نه ‌تنها برای کسب و کارهای بزرگ؛ بلکه برای استارت‌ آپ ‌ها هم می‌تواند از دانش این متخصصان استفاده شود. اما اگر بخواهید بدانید که هدف بیزینس کوچینگ چیست؟ می توان به صورت خلاصه در پاسخ بیان کرد رشد، هدف بیزینس کوچینگ است.

آموزش بیزینس کوچینگ

بیزینس کوچ، آموزش خود را از هر آنچه که به برند شما مرتبط باشد شروع می‌ کند. از ارزش‌ هایی که برای نام تجاری خود تعریف کرده‌ اید تا مشتریان هدفمند شما، این مربی کسب و کار در کلیه چالش‌ هایی که پیش روی شما قرار گرفته اند، شانه به شانه همراه شما خواهد بود. وقتی بیزینس کوچ از تمام جوانب کسب و کار شما مطلع شد و امکانات متنوع آن را ارزیابی کرد، حالا نوبت به تصور شخصی شما و اهدافتان از کسب و کار می ‌رسد. در این گام، بیزینس کوچ دید شما را بررسی و به شما کمک می‌ کند که تصویر شفاف تری از کسب و کار خود داشته باشید. آیا به یک درآمد میلیاردی فکر می ‌کنید و یا به دنبال برندینگ و شناخته شدن هستید؟ تمام این موضوعات در اهداف و تصمیم های شما تاثیرگذار است. پس از این گام، بیزینس کوچ به شما کمک می ‌کند تا اهداف مفید و قابل دستیابی را برای تیم خود تعیین کنید و تیم خود را در مسیر درست حرکت دهید. این اهداف دقیقاً همان مواردی هستند که شما برای موفقیت و رشد کسب و کارتان به آن نیاز دارید و در نهایت، با کمک بیزینس کوچ، حتی خود شما هم برای کسب و کارتان برنامه‌ ها و استراتژی هایی را طراحی می کنید تا در مسیر تیک زدن اهداف خود قرار بگیرید.

بیزینس کوچینگ در همه مقیاس‌ ها به شما کمک می کند، او می تواند مشاور در راه اندازی خط تولید باشد یا قادر است به کسب و کار کوچک محلی شما کمک کند. همچنین، او می تواند یک شرکت رو به رشد را هم در مسیر اهدافشان رهبری کند. یک تصور اشتباه وجود دارد که بیزینس کوچینگ تنها برای کسب و کارهایی مناسب هستند که مشکل دارند یا بازار آنها گنگ است. حل کردن مسائل و مشکلات پیچیده، فقط یکی از قابلیت ‌های بیزینس کوچ است. شما حتی می توانید خود آموزش بیزینس کوچینگ را نزد افراد متخصص و ماهری فرا بگیرید. پس، اگر به دنبال یک منتور برای بیزینس خود هستید و یا به دنبال یک فرد متخصص و حرفه ای برای مربی گری کسب و کار خود می گردید که نبض بازار و تمام پیچ و خم های یک کسب و کار را بداند، می توانید با مراجعه به وب سایت دکتر برقبانی و از طریق شماره های ذکر شده در سایت برای این امور مشاوره بگیرید.

بیزینس کوچ یعنی چه؟

مطابق با تعریف برایان تریسی، بیزینس کوچ خود کارآفرینی موفق و باتجربه است که اراده کرده از استعداد آموزگاری و تجاربش، برای کمک به دیگر کارآفرینان استفاده نماید. هر آن چه ما به ‌عنوان متقاضی، کمکی از مربی کسب و کار خود دریافت می‌ کنیم، نسبت به اهداف، نقاط ضعف و قوت فعلی، انتظارات و دیگر جزئیات خودمان و کسب و کارمان متفاوت است. یک بیزینس کوچ خوب، جدای از داشتن دانش به‌ روز و آگاهی از روندهای تجارت در دنیایی که همه چیز به ‌شدت در حال ‌تغییر است، باید شنونده‌ ای بی نظیر، قدرتمند در برطرف کردن مسئله و دارای روحیه‌ دلسوزی و همدلی باشد.

بیزینس کوچ کیست؟

کوچ کسب و کار یا بیزینس کوچ، کارآفرین با تجربه‌ ای است که اغلب خودش صاحب کسب و کار است. این فرد با استفاده از استعداد و مجموعه تجربیاتش، پروسه موفقیت کسب و کارها را طراحی می کند. بیزینس کوچ، یک متخصص بیزینس کوچینگ یا مربی کسب و کار است که به مدیران تجارت‌ حوزه های مختلف در مدیریت، برنامه ‌ریزی، هدف ‌گذاری، بودجه ‌بندی، شناسایی بازار هدف و غیره کمک می کند و بر کارکردشان با آنالیزهای منطقی و ریاضی مراقبت می کند. استفاده از یک بیزینس کوچ متخصص و حرفه‌ ای، جدای از حفظ شرکت در شرایط بحرانی و افزایش سود، باعث سبقت گرفتن شما در میدان رقابت با کسب و کارهای مشابه خواهد شد.

مزایای بیزینس کوچ

خوشبختانه با پیدایش اینترنت کلیه خدمات بیزینس کوچینگ به ‌صورت حضوری و آنلاین قابل‌ استفاده است. در نتیجه، اگر کسب و کاری دارید حتماً یک مربی متخصص را برای رقابت با رقبای سرسخت تجاری خود نیاز دارید. با این ‌وجود اگر هنوز هم در این زمینه دچار ابهام هستید، پیشنهاد می کنیم در ابتدا مزایای بیزینس کوچ را در ادامه مطلب مطالعه نمایید و سپس برای این کار تصمیم بگیرید:

  • بهبود راندمان کاری
  • افزایش فروش، درآمد و سودآوری
  • افزایش بهره‌ وری فرآیندها
  • کاهش هزینه‌ های غیر ضروری
  • افزایش اثر بخشی استراتژی‌ های بازاریابی
  • جذب و حفظ استعدادها
  • کاهش نرخ خروج کارکنان
  • مشتری ‌مداری و حفظ مشتری
  • تقویت جایگاه برند کسب و کار

آموزش بیزینس کوچینگ

بیزینس کوچ چه وظایفی دارد؟

دریافت خدمات و مشاوره کسب و کار از یک بیزینس کوچ، تا اندازه ای به داشتن یک شریک تجاری شبیه است. شاید در این بخش برایتان این سؤال مطرح شود که بیزینس کوچ چه کارهایی را انجام می دهد به همین منظور در متن ذیل به این امور اشاره کرده ایم:

کشف ارزش ها و چشم اندازها

قبل از تأسیس یک کسب و کار و یا در مراحل اولیه‌ آن باید توانایی تشخیص ارزش‌ های متمایز کننده‌ خود را در مقایسه با رقبایتان داشته باشید. استفاده از خدمات بیزینس کوچینگ در این حوزه به شما به یکی از موارد ذیل کمک می کند:

  • شناسایی ارزش‌ هایی که می ‌توانید برای بازار به همراه بیاورید
  • شناسایی نقاط پوشش‌ داده‌ نشده در بازار توسط رقبا
  • توسعه‌ ارزش‌ ها و بهبود آن ‌ها
  • هماهنگ کردن مدیریت شخصی، مهارت‌ های نرم و فرهنگ سازمانی با اهداف و ارزش ‌های شرکت
  • هماهنگ کردن انتظارات و چشم‌ اندازها با ارزش ‌ها
  • ترسیم مسیر رشد کسب و کار

افزودن تجارت با دانشی به روز و علمی

حتماً افرادی را مشاهده کرده اید که هنگامیکه کسب و کاری را راه اندازی می کنند با موضوعاتی همچون امور مدیریتی، لجستیکی، مالی و غیره‌ مختلفی روبرو می‌ شوند و در نهایت، عدم رضایت مشتریان و باختن میدان رقابت به رقبای قدرتمندتر را به همراه دارد. این افراد به دلیل عدم دانشی که دارند به فکر شرکت در سمینارها و یا خرید انواع کتاب و سی ‌دی می‌ افتند. کارهایی که هیچ یک به‌اندازه‌ استفاده از خدمات بیزینس کوچینگ کارساز نیست. یک مربی کسب و کار، به ‌خوبی می ‌تواند این نقطه ‌ضعف را برای هر سازمانی پوشش دهد. وظیفه مهم او این است که پا به پای ما با چالش ‌های واقعی مدیریت، تجارت، تولید و قوانین و مسائل روز درگیر شود.

توسعه مهارت های فردی

نظم، اعتماد ‌به ‌نفس، انتقاد پذیری، روش درست انتقاد کردن و تصمیم ‌گیری از اصلی ترین مهارت ‌های فردی هستند که در توسعه‌ و اداره هر سازمانی ضروری به حساب می آیند. یک بیزینس کوچ، با صبوری نقاط ضعف و تقویت‌ آن ها را در شما تشخیص می دهد و فضایی امن برای مطرح شدن این نقاط و کار کردن روی آن‌ ها فراهم می کند.

پرورش خصوصیات ضروری برای یک مدیر

ریسک ‌پذیری و مدیریت آن یکی از مهم‌ ترین خصوصیات برای رهبری قدرتمند و هوشمندانه یک کسب و کار است. بیزینس کوچینگ به پرورش خصوصیات ضروری شما کمک می کند تا آن ها را در خود تقویت کنید. او برای شما تمرین ‌هایی طراحی می کند و روند پیشرفتتان در این شاخص ‌ها را ارزیابی می نماید.

در چه شرایطی باید از بیزینس کوچینگ استفاده کنیم؟

بسیاری از افراد تا با مشکلی مواجه نشوند به سراغ، استفاده از خدمات بیزینس کوچینگ نمی روند. با این‌ حال به صورت کلی در شرایط زیر قطعاً به مشاوره کسب و کار تولیدی نیاز خواهیم داشت:

  • راه ‌اندازی کسب و کار جدید
  • توسعه‌ محصولات و خدمات
  • ارزیابی تصمیمات در حال اتخاذ یا اتخاذ شده
  • نیاز به افزایش درآمد
  • نیاز به توسعه بازار
  • هماهنگ کردن جوانب مختلف شرکت مانند اهداف، بودجه، نیروی انسانی، فرهنگ سازمانی و غیره با یکدیگر
  • نیاز به ایجاد ساختار در سازمان
  • نیاز به هویت برند و تعیین هدف
  • آسیب ‌شناسی عملکرد سازمان پس‌ از مدتی از شروع فعالیت
  • ارزیابی عملکرد رهبری سازمان
  • تعیین روش مدیریت مناسب با توجه به فرهنگ سازمانی، بودجه و غیره
  • بهبود نقاط ضعف مهارت ‌های فردی مدیران و کارمندان مانند نظم و ارتباطات درون ‌سازمانی

شما می توانید در این زمینه از مشاوره های تخصصی و حرفه ای دکتر برقبانی بهره مند شوید و در نهایت، از نتیجه کار بسیار شگفت زده شوید.

چگونه یک بیزینس کوچ را انتخاب نماییم؟

در این بخش، پرسش مهمی که مطرح می‌شود این است که ملاک انتخاب یک مربی خوب برای بیزینس کوچینگ چیست؟ به همین منظور با بررسی چهار معیار مهم پاسخ می ‌دهیم:

اعتبار و سابقه کار موفق

قبل از هر چیز در زمان انتخاب یک بیزینس کوچ، باید موفقیت و اعتبار او در هدایت کسب‌ و کارهای دیگر را ارزیابی کنید. مهم‌ ترین مدرک دال بر موفقیت بیزینس کوچ، سوابق کاری او می باشد. برای بررسی اعتبار بیزینس کوچ ‌ها ملاک های زیر می ‌توانند مفید باشند:

  • نظرات دیگران در مورد او
  • درجه‌ شناخته ‌شدگی بین همکاران و رقبا
  • مدارک و درجات علمی کسب‌ شده از سوی او
  • میزان ارتباط با کسب ‌و کارهای داخلی و خارجی
  • میزان سابقه‌ کار

مهارت ارتباطی و برخورد حرفه ای

فرد یا شرکتی که به ابتدایی‌ ترین اصول این حرفه بی ‌توجه هستند نمی توانند افراد موفقی باشند. حتماً قبل از عقد قرارداد و استارت رسمی کار با بیزینس کوچ، جلسه‌ ای با هدف آشنایی و مشاوره برگزار نمایید. اگر او چنین خدمتی را به شما ارائه ندهد؛ باید آن را یک زنگ خطر به حساب آورید.

ارائه برنامه تخصصی با توجه به نیاز شما

بیزینس کوچ شرکت ‌ها را در بازاریابی و فروش، امور مالی، توسعه‌ فردی، توسعه‌ سازمان و نیروی انسانی و غیره هدایت می‌کنند. یک مربی حرفه ‌ای باید در آغاز نقاط ضعف و نیازهای شما را شناسایی کند و خدمات خود را به صورت سفارشی‌ سازی ‌شده برای شما، شکل دهد. مربی حرفه ‌ای باید با کمک خود شما، مشخص کند دلیل نیازتان به بیزینس کوچینگ چیست؟ و پس از آن باید برنامه ‌ای مشخص، بودجه ‌بندی و زمان ‌بندی ‌شده را به شما ارائه دهد و با تضمین های قانونی، متعهد به انجام آن ‌ها شود.

چگونه می توان یک بیزینس کوچ موفق شد؟

جالب است بدانید که بسیاری از افراد موفق در تجارت مانند استیو جابز، بیل گیتس، مارک زاکربرگ، وارن بافت و اریک اسمیت در پروسه کاری خود بیزینس کوچ داشته ‌اند. دنیای تجارت و کسب‌ و کار، علاوه بر عرصه‌ های تولید و معامله، فرصت ‌های کاری دیگری را نیز پدید آورده است. کوچینگ کسب و کار، یکی از پردرآمدترین این فرصت‌ ها محسوب می شود. پروسه ورود به شغل مربی گری کسب‌ و کار به صورت خلاصه شامل مراحل زیر است:

  • تحصیل در دانشگاه در رشته مربیگری کسب و کار یا رشته‌ های مرتبط مانند MBA
  • کسب تجربه در کسب و کار و تجارت به شیوه های مختلف مانند مشاوره به کسب و کارهای کوچک دوستان و آشنایان، کار در یک شرکت، سرمایه‌گذاری، راه ‌اندازی استارتاپ شخصی و…
  • مطالعه‌ آزاد تا حد ممکن در این زمینه
  • راه‌ اندازی شرکت بیزینس کوچینگ، توسعه راه‌ های ارتباطی همچون: تبلیغات، وب ‌سایت و شبکه ‌های اجتماعی و همچنین، ورود جدی به این عرصه
  • تالیف یا ترجمه‌ کتاب
  • برگزاری سمینار و کارگاه
  • توسعه‌ ارتباط با مدیران و صنایع مختلف
  • شرکت در سمینارها و دوره‌ های آزاد و معتبر

اما شرایط موفقیت در بیزینس کوچینگ چیست؟ در ادامه به این پرسش با بررسی دو مهارت نرم و سخت پاسخ می‌ دهیم.

توانایی های نرم ضروری برای موفقیت در بیزینس کوچینگ

به عنوان مثال یک مشاور کسب و کار در صنعت ساختمان، برای آن که بتواند مهارت ‌های نرم را در مشتری ایجاد یا تقویت کند، باید خودش از آن‌ مهارت ها برخوردار باشد. این توانایی ها ذاتی هستند و اگر آن ‌ها را در خود نمی یابید باید حداقل، انگیزه‌ ایجاد و تقویتشان را داشته باشید:

  • اعتماد‌ به ‌نفس
  • توانایی کنترل احساسات
  • توانایی تصمیم ‌گیری
  • توانایی ارزیابی روندها بدون تعصبات
  • هوش احساسی و توانایی تاثیرگذاری حسی بر دیگران
  • انتقادپذیری
  • صبر و حوصله
  • توانایی شنوندگی و گفتگوی فعال و همدلانه و…

توانایی های سخت ضروری برای موفقیت در خدمات بیزینس کوچینگ

مهارت‌های سخت، توانمندی ‌هایی قابل یادگیری می باشند که از شغلی به شغل دیگر، متفاوت هستند. اغلب آن‌ ها تخصصی بوده و قابل بررسی از طریق آزمون‌ های مشخص می باشند. این مهارت ها شامل:

  • مهارت‌ های بازاریابی، برندینگ و تبلیغات آنلاین و آفلاین
  • مهارت ‌های کامپیوتری و تسلط بر به ‌روزترین نرم ‌افزارهای حسابداری، آنالیزی، مارکتینگ، مالی و غیره
  • توانایی برنامه ‌ریزی استراتژیک
  • مدیریت محل کار
  • توانایی ‌های تحلیلی و ریاضیاتی
  • تسلط به زبان انگلیسی
  • مهارت سخنرانی، ارائه و فن بیان

شما می توانید با آموزش های فوق العاده دکتر برقبانی، در هر حوزه ای که تمایل دارید فعالیت کنید و یا فعالیت دارید خود رقیبی برای خود باشید.

۶ بیزینس کوچ موفق در دنیا

آشنایی با رهبران برتر بیزینس کوچینگ در دنیا و گوش کردن به سخنرانی‌ ها، خواندن آثار یا شرکت در دوره‌ هایشان هم برای ارائه‌ دهندگان خدمات بیزینس کوچینگ و هم برای دریافت‌ کنندگان آن ضروری است. از مهم‌ترین این افراد می‌توان به ۶ نفر اشاره کرد:

  • تونی رابینز، مشاور سابق بیل کلینتون و هیو جکمن
  • ونیس دل مونته، مولف کتاب مشهور «Living Large»و صاحب چند برند در ورزش پرورش اندام
  • ساوراب کاوشیک، منتخب مجله‌ فوربس در لیست 500 کارآفرین برتر جهان و از موفق ‌ترین مربی‌ های کسب‌ و کار هندی
  • گرانت کاردون، نویسنده کتاب‌ های پرفروش «قانون 10 ایکس» و «اگر اولین نیستی آخرین هستی» و بازاریاب برگزیده‌ مجله فوربس در سال 2017
  • اندرو عزیز، مربی برتر کسب ‌و کار سال ‌های 2021 و 2022 به ‌ترتیب از نگاه مجله‌ های Investopedia و Benzinga، تریدر متبحر کانادایی بازارهای مالی و نویسنده‌ کتاب معروف «معاملات روزانه برای زندگی»
  • الی براون، صاحب سازمان توانمندسازی کسب ‌و کار زنان به نام We Lead، موفق ‌ترین بیزینس وومن ‌های جهان و از کارآفرین ‌های برگزیده‌ مجله‌ی فوربس

بیزینس کوچینگ به چه معنی است؟

بيزينس كوچينگ، پروسه ای که طی آن، یک مشاور و مربی در علوم کسب و کار، مهارت ‌های متفاوت صاحب یک فعالیت تجاری را، در مسیر رسیدن به اهداف تجاری‌ اش راهبری می کند.

مربی کسب و کار چه وظایفی دارد؟

کشف ارزش ها و چشم اندازها، تغذیه تجارت با اطلاعات به روز و علمی، توسعه مهارت های فردی و پرورش خصوصیات ضروری برای یک مدیر از جمله وظایف یک مشاور کسب و کار است.

در چه مواقعی باید از بیزینس کوچینگ استفاده کرد؟

در زمان راه ‌اندازی کسب و کار جدید، نیاز به افزایش درآمد، نیاز به ایجاد ساختار در سازمان، آسیب ‌شناسی عملکرد سازمان پس‌ از مدتی از شروع فعالیت، بهبود نقاط ضعف مهارت ‌های فردی مدیران و کارمندان مانند نظم و ارتباطات درون ‌سازمانی باید از بیزینس کوچینگ استفاده کرد.

فواید استفاده از بیزینس کوچینگ چیست؟

بهبود راندمان کاری، افزایش بهره‌ وری فرآیندها، افزایش اثر بخشی استراتژی‌ های بازاریابی، کاهش هزینه‌ های غیر ضروری، کاهش نرخ خروج کارکنان، مشتری ‌مداری و حفظ مشتری از جمله مزیت های استفاده از خدمات بیزینس کوچینگ می باشد.

چگونه بهترین بیزینس کوچینگ را شناسایی کنیم؟

بررسی اعتبار و سابقه کار موفق او، مهارت ارتباطی و برخورد حرفه ای آن و ارائه برنامه تخصصی با توجه به نیاز شما بهترین روش های تشخیص یک بیزینس کوچینگ موفق است.

Rate this post