هوش هیجانی و تاثیر آن در مدیریت و کسب و کار

مشاور کسب و کار

هوش هیجانی و تاثیر آن در مدیریت و کسب و کار

امروزه مباحث روان شناختی تاثیر بسیاری در مدیریت کسب و کار دارد. به همین دلیل افراد برای داشتن یک کسب و کار موفق به خصوص در حوزه فروش و بازاریابی باید در مورد کاربردهای روانشناسی آشنایی کافی داشته باشند. جالب است بدانید که یکی از مباحث مهم روانشناسی در مدیریت و کارآفرینی کاربردی، هوش هیجانی است. متاسفانه بسیاری از افراد حتی نام هوش هیجانی را نشنیده‌ اند. به همین دلیل با کاربرد آن در مدیریت و کسب و کار نیز آشنایی ندارند. در ادامه به مفهوم هوش هیجانی و تاثیر آن در مدیریت و کسب و کار می‌ پردازیم.
دوره هوش هیجانی دکتر برقبانی

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی در واقع به معنای توانایی افراد در تشخیص، درک و مدیریت احساسات خود و دیگران است. افرادی که دارای هوش هیجانی بالا هستند، روی احساسات خود تسلط کافی دارند و در عین حال می‌ توانند احساسات طرف مقابل را درک و آن را کنترل کنند.

تاثیر هوش هیجانی بر موفقیت

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، هوش هیجانی در کسب و کار از بسیاری از مهارت‌ های لازم برای رسیدن به موفقیت مهم‌‌‌‌‌ تر است. در ادامه به ویژگی‌ ها و مهارت‌ هایی که به مدیریت احساسات بالا منجر می‌ شود، می‌ پردازیم:

خود آگاهی

افرادی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توانند درک درستی از نقاط قوت و ضعف و ویژگی‌ های شخصیتی خود داشته باشند. به همین دلیل به راحتی می توانند ویژگی‌ های خود را بهبود ببخشند. البته هیچ تصمیم یا عملکردی بدون آگاهی و شناخت نمی‌ تواند نتیجه بخش باشد. به این ترتیب اولین گام در برخورداری از هوش هیجانی بالا، داشتن ویژگی خودآگاهی است.

همچنین بخوانید: دلایل نیاز به مشاور کسب و کار

خود مدیریتی

ویژگی خود مدیریتی از دیگر مولفه های هوش هیجانی به حساب می‌ آید. افرادی با هوش هیجانی بالا در واقع احساسات خود را به خوبی درک می‌ کنند. به همین دلیل می‌ توانند به درستی احساسات خود را مدیریت کنند. دقت داشته باشید که این افراد معمولا واکنش‌ های احساسی ندارند و می‌ توانند در برابر شرایط ناهنجار، عکس‌ العمل هیجانی نداشته باشند و خود را کنترل کنند.

همدلی

افرادی که می‌ توانند به خوبی احساسات خود را مدیریت کنند، به راحتی احساسات سایر افراد را نیز درک و تحلیل می‌ کنند. به همین دلیل می دانند در برابر احساسات هر فردی چه واکنشی نشان دهند. این ویژگی موجب صبور بودن و عدم عکس العمل‌ های فوری و احساسی فرد می‌ شود. به این ترتیب فرد می‌ تواند درک درستی از شرایط طرف مقابل پیدا کند.
این افراد به راحتی بدون در نظر گرفتن سود و منفعت خود می‌ توانند با افراد تعامل داشته باشند و این حس را به پرسنل و یا مشتریان خود انتقال دهند. افرادی با این خصوصیت می‌ دانند که هر فردی گاهی در شرایط سخت قرار می‌ گیرد و وی باید چنین شرایطی را درک کرده و رفتاری متناسب با آن داشته باشد.

مهارت‌ های اجتماعی

دقت داشته باشید که بسیاری از مهارت‌ های فردی در مورد روابط اجتماعی است. در واقع این مهارت‌ ها می‌ تواند کلید موفقیت افراد در ارتباطات کاری باشد.
به عنوان مثال افرادی که در مدیریت احساسات خود مهارت بالایی دارند، از نظر دیگران افرادی دوست داشتنی می‌ باشند. به همین دلیل آنها می‌ توانند به سرعت و به راحتی وارد یک جمع شوند و با دیگران ارتباط برقرار کنند. پیدا کردن نقاط مشترک و رسیدن به تفاهم از جمله خصوصیات افرادی با مهارت‌‌‌ های اجتماعی است. در واقع این موضوع نشان دهنده هوش هیجانی بالا در فرد است.
افرادی با هوش هیجانی بالا در کسب و کار خود می‌ توانند به جای تمرکز بر روی محصول، روی جنبه های اجتماعی بیزینس خود تمرکز کنند و راه حل‌ هایی برای برطرف کردن نیاز مشتری بالقوه و جامعه ارائه کنند.

نحوه بالا بردن مدیریت احساسات برای موفقیت در کسب و کار

هوش هیجانی در بسیاری از افراد به صورت ذاتی بالا است. البته این ویژگی را نمی‌ توان جزء ویژگی‌ های غیر اکتسابی بر شمرد. یعنی می‌ توانید با آموزش و تمرین هوش هیجانی خود را تقویت کنید. برای افزایش و بهبود هوش هیجانی خود ابتدا باید احساسات دیگران را درک کنید و خود را جای آن ها بگذارید. به این صورت می‌ توانید عکس العملی متناسب با شرایط فرد مقابل از خود نشان دهید.
دومین تمرینی که باید برای افزایش هوش هیجانی خود انجام دهید، صبر کردن و عدم واکنش‌ های احساسی سریع است. به عنوان مثال در شرایط سخت بهتر است به جای پاسخ هیجانی کمی قدم بزنید و نفس عمیق بکشید. به این صورت می‌ توانید به آرامش خود مسلط بوده و واکنش‌ های احساسی سریع نداشته باشید.

تاثیر هوش هیجانی در کسب و کار

اگر در حوزه کسب و کار و تجارت فعال هستید، ولی نمی‌ توانید بازخورد خوبی از کار خود بگیرید، توصیه می‌ کنیم از مشاور کسب و کار کمک بگیرید. به این صورت می‌ توانید کسب و کار خود را بهبود ببخشید و به نتیجه دلخواه خود برسید.

روابط عمومی عامل موفقیت در کسب و کار

افرادی با مهارت هوش هیجانی بالا دارای توانایی برقراری ارتباط با همکاران درون سازمان و مشتریان بالقوه و بالفعل هستند. مدیریت و انجام مسئولیت‌ های محوله در سازمان از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا این مسئله عامل مهمی برای کسب موفقیت به حساب می‌ آید.
در واقع داشتن توانایی روابط عمومی بالا در هر سطحی از سازمان، چه در روابط درون سازمان و چه در بیرون از سازمان می‌ تواند کلید موفقیت باشد.
معمولا در هر سازمانی یک بخش به عنوان بخش روابط عمومی تعریف می‌ شود. این بخش در واقع برای مواجه سازمان با مشتریان، افراد و سازمان‌ های دیگر است. داشتن هوش هیجانی و توانایی برقراری روابط عمومی بالا لازمه پرسنل این بخش است.
از دیگر ویژگی های افرادی با هوش هیجانی بالا می‌ توان به مهارت شنونده خوب بودن اشاره داشت. این ویژگی موجب جذب دیگران به این افراد می‌ شود. انتقال احساس مثبت پرسنل در برابر حرف‌ ها، گلایه‌ ها، انتقادات و … می‌ تواند روی اعتمادسازی و کاهش تنش و فشار روانی مفید واقع شود.
جمع بندی
همانطور که اشاره شد، هوش هیجانی در هر سازمانی از موارد مهم به حساب می‌ آید. چرا که می‌ تواند روی بهبود روابط بین کلیه اعضای سازمان، مراجعان و سازمان‌ های دیگر موثر واقع شود. داشتن پرسنلی با هوش هیجانی بالا در کسب و کارهای امروزی می‌ تواند تضمین‌ کننده مشتریان وفادار باشد.
به همین دلیل توصیه می‌ کنیم برای افزایش درصد موفقیت خود در فروش در دوره‌ های هوش هیجانی دکتر برقبانی شرکت کنید. به این صورت می‌ توانید با افزایش مهارت فردی، فروش خود را چندین برابر افزایش دهید. برای مشاوره کسب و کار، شرکت در دوره هوش هیجانی می‌ توانید از طریق شماره درج شده با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

آیا هوش هیجانی بالا می‌تواند روی فروش تاثیر مثبت داشته باشد؟

بله؛ هوش هیجانی بالا می‌ تواند فروش را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

روابط عمومی افرادی با هوش هیجانی بالا چگونه است؟

افرادی با هوش هیجانی بالا روابط عمومی بسیار خوبی دارند، به گونه ای که می‌ توانند افراد را در یک چشم بهم زدن جذب خود کنند.

آیا امکان تقویت کردن هوش هیجانی وجود دارد؟

بله؛ با کسب اطلاعات در این زمینه و تمرین می‌ توانید هوش هیجانی خود را تقویت کنید.

آیا هوش هیجانی بالا می‌ تواند روی موفقیت تاثیر بگذارد؟

هوش هیجانی بالا در واقع یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت و موفقیت در کار است.

افرادی که قادر به کنترل احساسات خود هستند، از نظر دیگران چگونه هستند؟

افرادی که می‌ توانند احساسات خود را مدیریت کنند، در نظر دیگران افرادی دوست داشتنی می‌ باشند.

برای دریافت مشاوره و ارتباط با ما

پیام خود را ارسال کنید.

مشاوره کسب و کار

با دکتر مجتبی برقبانی 

شماره تماس : 09362445966

ایمیل : info@drbarghabani.com

سایت : https://drbarghabani.com

سایر خدمات


Facebook


Twitter


Youtube


Whatsapp


Instagram

کلیه حقوق مادی و معنوی این سامانه برای «دکتر مجتبی برقبانی» محفوظ می باشد.

Rate this post