برندینگ در صنعت زیبایی

برندینگ در صنعت زیبایی - دکتر مجتبی برقبانی

ممکن است همین حالا هم مراجعه کننده و درآمد داشته باشید، اما اگر می خواهید جهشی در درآمد داشته و از سطح معمول هم صنفیان خود فراتر بروید نیاز به برندسازی خواهید داشت. برندینگ در صنعت زیبایی، همان چیزی است که می تواند شما را به سالن های زیبایی سطح یک منطقه خودتان تبدیل کند.

اهمیت برند سازی در چیست؟

اهمیت برند سازی در آسان سازی خرید مشتری است. از نظر مشتری یک برند سازی خوب، برندی است که بتواند خرید را برای مشتری ساده تر کند. همانطور که قبل تر هم گفته شد، برند سازی اهداف مختلفی دارد که در راستای در گیر سازی ذهن مشتری با محصولات و خدمات ما استفاده می شود.

پس برندی که بتواند مشتری را وادار به خرید کند یا در خرید کردن مشتری به او کمک کند، بهترین نوع برندینگ است.

هدف از برندسازی سالن زیبایی

توجه داشته باشید که هدف نهایی برندینگ سالن زیبایی، افزایش درآمد آن است. این برندینگ معمولا به دو طریق زیر باعث این افزایش درآمد می شود:

  • افزایش تعداد مراجعین
  • زمینه سازی افزایش قیمت خدمات
  • وفادارسازی مشتریان

طبعا اولین اثر برندینگ صحیح، شناخته تر شدن و در نتیجه افزایش تعداد مراجعه کنندگان است. اما برندینگ، از یک مسیر دیگر نیز باعث افزایش درآمد خواهد شد. هر چه شناخته تر شوید و نام برند شما بیشتر سر زبان ها بیفتد، مراجعین شما نیز مبالغ بالاتری را حاضر به پرداخت هستند که این باعث افزایش درآمد در ازای تعداد ثابتی از مراجعه خواهد شد. ضمنا مراجعین، به برندی شناخته شده وفادارتر هستند.

اصول برندینگ سالن زیبایی

برای برند سازی سالن زیبایی ، درک هشت رکن اساسی مهم است:

  • ماموریت
  • چشم انداز
  • اعتبار
  • شعار
  • شخصیت
  • ظاهر
  • سازگاری
  • حضور

برند سازی موفق سالن زیبایی

برند سازی سالن  زیبایی اهمیت زیادی در موفقیت یک سالن زیبایی دارد. برندسازی درست میتواند منجر به جذب مشتریان جدید و متمایز شدن شما از رقبیتان بشود.

هویت برند قوی

برای داشتن یک برند با هویت قوی، شما نیاز دارید اسمی به یاد ماندنی برای سالن زیبایی خود انتخاب کنید. لوگو، دیزاین و طراحی سالن شما باید نمایانگر ارزش های سالن زیبایی شما باشد.

کیفیت خدمات بالا و تجربه مشتری ممتاز

از اصلی ترین اصول برندینگ در صنعت زیبایی، عملی کردن وعده های خود است. اگر شما به مشتری خود موهایی صاف و درخشان قول داده اید باید بتوانید به آن عمل کنید، در غیر این صورت خطر از دست دادن مشتریان وفادار خود را خواهید داشت

داشتن مزیت های رقابتی نسبت به رقبا

برای برند سازی موفق و پیدا کردن مشتریان هدف، شما تفاوت های سالن زیبایی خود را باید به وضوح مشخص کنید. این تفاوت ها ممکن است خدمات بهتر، محصولات برندی منحصر به فرد، خدمات اضافه و یا هرچیز دیگری باشد که شما را متفاوت از بقیه سالن های زیبایی نشان میدهد.

مشخص کردن خدمات سالن زیبایی

خدمات سالن زیبایی شما باید به طور کامل مشخص باشد و خدمات ارائه شده مشخص باشد هرچقدر که کیفیت خدمات شما عالی و بی نقص باشد، اگر مشتریان احتمالی شما از آن خدمات بی خبر باشند، هیچگاه به سراغ شما نخواهند آمد. حتما تبلیغات مناسب برای برند سازی سالن زیبایی خود انجام دهید. در این صورت می‌توانید برندی ماندگار و قوی داشته باشید

Branding in the beauty industry
Branding in the beauty industry

تاثیر ظاهر در برند سازی سالن زیبایی

شما به عنوان یک سالن زیبایی، قدرت ظاهر را بهتر از هر کسی می دانید. برند سازی سالن زیبایی و تمام سالن های زیبایی باید دارای سبکی مشخص و قابل فهم باشد که در موارد زیر نمایان می شود:

  • لوگو
  • رنگ ها
  • فونت
  • گرافیک
  • طراحی وب سایت
  • ویترین و سالن
  • بسته بندی و سربرگ

لوگوی خود را با دقت طراحی کنید، زیرا در مکان های مختلف نمایان می شود. همچنین یک لوگوی جذاب و قابل تشخیص، استفاده از فرصت های برند سازی مانند هدایا و لباس را آسان می کند.

ویژگی های یک برند سازی درست

اهمیت برندینگ در صنعت زیبایی بسیار زیاد است به شکلی که در صورت اشتباه در برند سازی و در نظر نگرفتن ویژگی های یک برند، دیر یا زود متحمل هزینه های بسیار می شوید. در این بخش به ویژگی های یک برند سازی درست می پردازیم، زیرا در دنیای تجارت و تبلیغات، برندینگ حرف های زیادی برای گفتن دارد و می تواند باعث رشد شارپی کسب و کار شما شود.

از مهم ترین ویژگی های یک برند سازی درست می توان به موارد زیر اشاره کرد که پاسخ به سوال «برای برند سازی چه باید کرد» می باشد.

هدف وجود کسب و کارتان را برساند

در استراتژی های برند سازی خود باید به موضوعات مختلف فکر کنید ولی یکی از مهم ترین آنها باید تمرکز در ساخت برندی داشته باشید که هدف وجود کسب و کارتان را برساند و ذهن مشتری را در کسب و کار شما غرق کند. مثلا در برند سازی سالن های زیبایی، هدف از وجود کسب و کار شما، زیبایی مشتری است، پس باید به طور صریح به این موضوع اشاره کنید.

کلی باشد و محدود سازی نشده باشد

یکی از استراتژی های توسعه برند به این موضوع اشاره دارد که زمانی که کسب و کار شما رشد کرد نیز باید بتوانید از نام برند خود استفاده کنید و قبل تر آن را محدود نکرده باشید، ولی این موضوع دقیقا یعنی چه؟ فرض کنید در حال برندینگ سالن زیبایی هستید و برند خود را به این شکل نام گذاری کرده اید «بهترین شینیون در تهران را با ما داشته باشید».

حالا فرض کنید که شما از 6 ماه آینده قرار است در سالن زیبایی خود کاشت ناخن هم انجام دهید ولی این موضوع با برندینگ شما سخنیت نداشته و به همین سادگی هم نمی توانید زحمات چند ساله خود که برای برندینگ کشیده اید را از دست دهید، پس بهترین گزینه این است که نام برند شما از همان اول کلی باشد و محدود سازی نشده باشد که به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید.

شفاف، گویا و ساده باشد

دقت کنید که برند باید شفاف، گویا و ساده باشد تا با مشتری ارتباط برقرار کند، پس به سراغ انتخاب برند از شاهنامه نروید (منظور خود شاهنامه نیست، بلکه سختی کلمات و زبان شاهنامه برای عموم است). موضوع گویا بودن و سادگی برندینگ سالن زیبایی بسیار مهم است و جزو عوامل سازنده هویت برند می باشد که باید به آن اهمیت دهید.

کوتاه و قابل حفظ باشد

یکی از اصول برندسازی که باید به آن دقت زیادی داشت، این است که برند باید کوتاه و قابل حفظ باشد تا در ذهن مشتری نقش ببند، پس به سراغ شعار های طولانی برای برند خود نروید و سعی کنید از روش های ساخت برند ساده ولی ماندگار استفاده کنید تا به بهترین شکل در ذهن مشتری بماند و در همه جا به طور ناخودآگاه از برند شما یاد کند.

روانشناسی مشتری را در نظر گرفته باشد

باید با توجه به ذهن مشتری و این که مشتری چقدر آشنایی با برند شما دارد، دست به انتخاب برند بزنید. همانطور که گفته شد، برند باید هدف وجود کسب و کار یا خدمات و محصولات شما را به مشتری برساند

پس در عین حال که به دنبال برند کوتاه و قابل حفظ هستید، از تجربه و نظرات کاربران خود هم استفاده کنید. در برندینگ می توانید از اسم خاص برای کلینیک زیبایی یا اسم فانتزی برای ارایشگاه زنانه استفاده کنید به شرطی که برای مشتری قابل فهم باشد.

منحصر به فرد باشد

برند باید مختص به خود شما باشد و نه یک کپی برداری ناقص از سایر برند های رقیب. مثلا برند آمازون را در نظر بگیرید یا برند اپل که به طور اختصاصی هستند و وقتی این دو کلمه را بشنویم به احتمال زیاد به این دو شرکت بربخورید، پس یک برند کاملا منحصر به فرد انتخاب کنید نه کپی برداری ناقص یا کمی تغییر یافته از سایر رقیب ها.

باعث افزایش فروش شود

در اصول برند سازی باید به این موضوع که برند باید باعث افزایش فروش کسب و کار شما نیز دقت داشته باشید. فرقی نمی کند که در برند سازی خود می خواهید به روش مستقیم یا غیر مستقیم روی فروش بیشتر خود کار کنید، فقط مهم است که به بهترین شکل ممکن با درگیر کردن ذهن مشتری او را ترغیب به استفاده از محصولات و خدمات خود کنید.

مزایای محصولات و خدمات شما را برساند

به این نکته در برند سازی هم دقت داشته باشید که می تواند به افزایش فروش به وسیله برند به شما کمک کند که قبل تر به آن اشاره داشتیم. در برند سازی باید مزایای استفاده از محصولات و خدمات خود را به کاربر نشان دهید.

در این زمان می توانید برای برند سازی غیر مستقیم و متمرکز روی یک محصول خاص از شعار ها استفاده کنید مثل یخچال های شرکت امرسان که به زیبا، جادار و مطمئن معروف است و به بهترین شکل هدف از وجود شرکت و مزایای محصولات خود را بیان کرده است.

خلاقیت داشته باشد

خلاقیت داشتن در هر چیزی باعث پیشرفت آن می شود، که در خصوص برند سازی بسیار عمیق تر عمل می کند. مطمئنا اسم برند هایی را شنیده اید که سرتاسر حاصل خلاقیت یک فرد یا سازمان هستند و در عین سادگی، بسیار کامل و پر مفهوم می باشند مانند برند آمازون و خطی که از A تا z کشیده است «برند آمازون و دلیل خط زرد آمازون که از A تا z کشیده شده است را جستجو کنید تا متوجه شوید».

مرز جغرافیایی نداشته باشد

یکی از مسائل مهم در برند سازی در نظر گرفتن ابعاد برندسازی به شکلی است که اگر روزی کسب و کار شما به صورت بین المللی شروع به فعالیت کرد، مجبور به تغییر آن نباشید. ساده تر بگم مرز جغرافیایی نداشته باشید و یک برندینگ کلی انتخاب کنید که محدود به زمان، مکان، خدمات، محصولات یا هر چیز دیگری نباشد.

جمع بندی

برند سازی برای سالن های زیبایی یکی از مسائلی است که خیلی از سالن های زیبایی به دلایل مختلف به آن اهمیت نمی دهند، ولی در عین حال یکی از مهم ترین مسائل برای افزایش فروش و جذب مشتری برند سازی درست است.

همانطور که در طول مقاله گفته شد، برند در صورتی می تواند کارا باشد که دارای ویژگی هایی خاصی باشد و برند هایی که از این قاعده پیروی نکنند، نمی توانند موفق عمل کنند. مسئله برند سازی برای سالن های زیبایی با توجه به این که این کار می تواند رشد بسیار بالایی داشته باشد و بسیار سریع توسعه یابد بسیار مهم است و نباید به سادگی از آن گذشت.

دکتر مجتبی برقبانی
دکتر مجتبی برقبانی

مشاوره کسب و کار و برندینگ به سبک دکتر مجتبی برقبانی

دکتر مجتبی برقبانی نگاه متفاوتی نسبت به کسب و کارها دارد.

برای دریافت مشاوره و ارتباط با ما پیام خود را ارسال کنید.

مشاوره کسب و کار و برندینگ

شماره تماس : 09122445966

Rate this post