راه اندازی کارخانه

راه اندازی کارخانه - دکتر مجتبی برقبانی

راه‌ اندازی کارخانه شاید در نگاه اول کار سخت و دشواری به نظر برسد، اما واقعیت این است که با سرمایه‌ای اندک و با تلاش مستمر و بهره‌گیری از علم مشاوران کارآزموده می‌توانید با راه‌اندازی آن برای بسیاری از جوانان کشور اشتغال‌زایی کنید، به مرور زمان کار خود را گسترش دهید و به یکی از ابرقدرت‌ها در میان رقبای خود تبدیل شوید. قدم‌های کوچک امروز، نویدبخش موفقیت‌های بزرگ آینده است. اگر شما هم در فکر راه‌اندازی یک کارخانه هستید این مقاله می‌تواند برای شما بسیار جذاب و مفید باشد.

چگونه یک کارخانه راه اندازی کنیم؟

راه اندازی کارخانه نیاز به یک سری مقدمات دارد که اگر می خواهید کار شما به صورت قانونی پیش برود باید به ترتیب آن ها را انجام دهید.

البته بسیاری از افراد هستند که بعد از تاسیس کارخانه و در حین انجام کار شروع به انجام کارهای قانونی آن می کنند. با ما همراه باشید تا بعد از مطالعه این مقاله بتوانید با کم ترین بودجه بهترین کارخانه تولیدی را برای خود راه اندازی کنید.

جواز تاسیس

اگر بخواهیم از نگاه قانون پیش برویم برای احداث کارخانه تولیدی نیاز به جواز تاسیس دارید و باید موارد زیر را انجام دهید:

  • دریافت موافقت اصولی از وزارت صنایع؛
  • اخذ پروانه احداث؛
  • دریافت پروانه بهره برداری؛

شرایط ثبت شرکت و مراحل تاسیس کارخانه

خب حالا نوبت آن است که یک سری مدارک و شرایط را به عنوان مقدمه برای تاسیس کارخانه آماده کنید که به شرح زیر است:

  • ابتدا باید محصولی که می خواهید تولید کنید را مشخص کنید (پیشنهاد می کنم مقاله خط تولید با درامد تضمینی را مطالعه کنید)؛
  • تهیه یک طرح توجیهی برای برآورد هزینه ها و هرآنچه که مربوط به تولید شما است؛
  • تامین مالی خود را باید مشخص کنید؛
  • جهت اخذ جواز تاسیس به وزارت صنایع و معادن مراجعه کنید؛
  • آماده سازی مدارک لازم برای اخذ جواز تاسیس حقیقی (به صورت شخصی) از قبیل: کپی کارت ملی، کپی شناسنامه، تکمیل فرم پرسشنامه اخذ جواز تاسیس (طرح توجیهی)
  • آماده سازی مدارک لازم برای اخذ جواز تاسیس حقوقی (به صورت شرکتی) از قبیل: کپی آگهی تاسیس شرکت، روزنانه رسمی تاسیس شرکت، کپی آگهی آخرین تغییرات شرکت، کپی کارت ملی، شناسنامه مدیرعامل شرکت، کپی شرکتنامه یا اظهارنامه شرکت، مهر شرکت، سربرگ شرکت، تکمیل فرم پرسشنامه اخذ جواز تاسیس (طرح توجیهی)
  • مکان مورد نظر را آماده کنید؛
  • دستگاه های مورد نیاز را خریداری کنید؛
  • سیستم های اداری، فروش و… را راه اندازی کنید؛
  • این ها مواردی است که برای تاسیس کارخانه تولیدی باید پیگیری و انجام شود چه به صورت حقیقی و چه به صورت حقوقی.

 

مشاور کسب و کار

آیا بدون مجوز می توان کارخانه تاسیس کرد؟

بله بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک بعد از تاسیس کارخانه و راه اندازی خط تولید به مرور مدارک خود را آماده می کنند و بدون این که در مسیر اداری اذیت شوند نسبت به اخذ مجوزها اقدام می کنند. معمولا نظارت در خط تولید مواد شوینده نسبت به دیگر صنایع کمتر می باشد اما بهتر است در هر صورت کار خود را با مجوز پیش ببرید تا با خیال آسوده مسیر تولید را پیش ببرید.

آنچه که در تاسیس کارخانه لازم است این است که شما محصول تولیدی خود را انتخاب کنید و با تهیه دستگاه ها خط تولید خود را راه بیندازید.

هم اکنون تولید کننده های خانگی بسیاری داریم که در محیط منزل خود اقدام به راه اندازی خط تولید کرده اند. بسیاری از افراد برای استارت کار خود کارخانه خانگی راه اندازی کرده اند و تولید را از منزل خود شروع کرده اند. یکی از پرتقاضاترین دستگاه ها برای راه اندازی خط تولید مواد شوینده به صورت خانگی است زیرا درامد بسیار بالایی نیز دارد. بسیاری از تولید کنندگان در ابتدای فعالیت خود از مکان کوچک و با حجم تولید پایین تر فعالیت خود را استارت زده اند.

وام تاسیس کارخانه

گاهی افراد به هنگام مواجهه با سوال چگونه یک کارخانه تاسیس کنیم؟ اولین چیزی که به ذهن آن ها می آید کمبود نقدینگی است. کمبود نقدینگی ممکن است بسیاری از کارآفرینان را از ادامه راه باز دارد به همین دلیل در این جا سه نوع وام تاسیس کارخانه را معرفی می کنیم.

  • وام راه اندازی کارخانه: این وام در ابتدای فعالیت کارخانه جهت تامین بخشی از سرمایه تاسیس کارخانه پرداخت می شود به عنوان مثال برای خرید ماشین آلات، راه اندازی خط تولید و ساخت ساختمان کارخانه مصرف می شود؛
  • وام سرمایه در گردش: در بعضی موارد کارخانه ها با کاهش سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه مواجه می شوند که می توان از این وام در بازه های زمانی مختلف، برای تامین بخشی از نیازها دریافت کرد؛
  • وام توسعه کارخانه: این وام زمانی تعلق می گیرد که شما قصد دارید کارخانه خود را ارتقاء دهید. این وام جهت خرید ماشین آلات پیشرفته تر و توسعه خط تولید پرداخت می شود؛
Setting up the facSetting up the factory
Setting up the factory

در صورت نیاز می توانید مقاله 4 اصل اساسی برای کارآفرینی را نیز مطالعه کنید.

سخن نهایی راه اندازی کارخانه

شروع راه اندازی کارخانه کار کوچک و ساده ای نیست. این یک شروع چالش برانگیز اما امکان پذیر است. در شروع کار از هزینه کردن های زیاد برای تدارکات و  رقابت با واحدهای بزرگ خودداری کنید. سعی کنید در مشتریان خود انگیزه ای برای خرید ایجاد کنید. تا آنجا که می توانید از متخصصان تولید اطلاعات جمع آوری کنید و از پروسه کارهای خود تجربه کسب کنید.

در پایان امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع بوده و مورد استفاده شما قرار گرفته باشد. جهت مشاوره و ارتباط با ما  تماس حاصل بفرمائید.

Rate this post