استراتژی های توسعه کسب و کار و مزایای آنها

استراتژی های توسعه کسب و کار

همه سازمان ها برای رسیدن به اهدافشان باید دید بلند مدتی را داشته باشند و از استراتژی های توسعه کسب و کار استفاده کنند. سازمان ها باید ایده خود را در قالب اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پایه گذاری کنند؛ زیرا رسیدن به این اهداف فوق سازمانی، پروسه ای زمانبر دارد و در این مسیر افراد مختلف باید جلسات متعددی را برگزار کنند تا بتوانند فعالیت مستمر تیم های خود را، برنامه ریزی کنند. به دلیل وجود رقبای بسیار هنگامی که کسب و کاری راه اندازی می شود نیاز است تا سازمان های مختلف، به دنبال استراتژی کاربردی جهت رشد کسب و کار خود، در مسیر گسترش بازار و افزایش مشتری برای رسیدن به فروش بیشتر باشند؛ زیرا این امر باعث افزایش سود شرکت خواهد شد.

در حال حاضر گسترش کسب و کار و بهره گیری از دانش تخصصی شرکت های توسعه دهنده کسب و کار اهمیت بسیاری دارد؛ به گونه ای که برخی از آن ها به صورت مستمر، با بهترین مشاور کسب و کار تهران همکاری می کنند. پروسه ایجاد و گسترش کسب و کار با ایجاد تیمی تخصصی و مشخص کردن مدیر تیم آغاز می گردد و با تدوین استراتژی رشد، شرح وظایف توسعه کسب و کار به افراد تیم ارائه می گردد. در ادامه به بررسی مفهوم توسعه کسب و کار و استراتژی های آن می پردازیم.

توسعه کسب و کار چیست؟

سازمان ها هیچ گاه نمی توانند بدون مشخص کردن هدف و ماموریت های آینده کسب و کار خود را گسترش دهند. آن ها باید به صورت مستمر، به دنبال پیدا کردن روش هایی برای پیشرفت و حضور در بازار رقابتی باشند. به عنوان مثال فردی با طراحی وب سایت و حضور فعال در فضای مجازی، تصمیم به تدوین استراتژی های رشد کسب و کار خود می گیرد. با این هدف نه تنها مشتریان بیشتری را جذب می کند بلکه شانس بالاتری برای افزایش فروش و کسب درآمد هم دارد. در زمانبر بودن پروسه ایجاد و توسعه کسب و کار شکی نیست؛ اما برای آن که نتیجه بخش باشد به یک برنامه ریزی دقیق نیاز است. توسعه کسب و کار به معنای هر گونه اقدام برای بهبود سازمان، جذب مشتری بیشتر و افزایش فروش می باشد. این امر با شناسایی بازار رقابتی و تولید محصولات، بر اساس تقاضای مشتریان و ایجاد تعامل به روز با مشتریان تحقق می یابد.

مهمترین استراتژی های توسعه کسب و کار

اصولاً برنامه ریزی شرکت سازمان ها در جهت رشد و توسعه، نتایج کوتاه مدتی را به دنبال دارد؛ در صورتی که مراحل ایجاد و توسعه کسب و کار نیازمند، تدوین استراتژی های رشد کسب و کار است تا با بهره گیری از آنها تصمیمات استراتژیک گرفته شود و مسیر توسعه بهبود یابد. استراتژی های توسعه کسب و کار، کلکسیونی از برداشت ها، فرآیندها و شیوه هایی هستند که برای بهتر شدن کارکرد و افزایش مهارت های کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه مطلب، مهمترین استراتژی ها را ذکر می کنیم:

شبکه سازی

یکی از استراتژی های توسعه بازار، شبکه سازی است که با صرفه جویی در وقت و هزینه این امکان را در اختیار سازمان ها قرار می دهد تا با بهره گیری از تکنیک های شبکه سازی و حضور در شبکه های دیجیتالی، کسب و کار خود را توسعه دهند.

تغییر مدل کسب و کار

 در این استراتژی، کسب و کار به شکل جدیدی طراحی و اجرا می گردد که می تواند شامل: بازاریابی و فروش، تغییراتی در محصولات و خدمات، روش های تولید و … باشد.

تبلیغات

حضور در کمپین های تبلیغاتی و شرکت در رویدادهای بزرگ، یکی دیگر از استراتژی توسعه بازار است. برای گسترش کسب و کارهای کوچک، حضور در این کمپین ها می‌تواند پل مستقیمی باشد که با کمترین هزینه های و تنها از طریق حضور در وبینار، سمینار و یا سخنرانی کسب و کار خود را معرفی کنند.

بازاریابی تلفنی/ بازاریابی ایمیلی/ بازاریابی پیامکی

اغلب صاحبان مشاغل از مدت ها قبل با بهره گیری از ارسال پیامک، بازاریابی تلفنی، ایمیلی محصولات خود را به مشتریان هدف معرفی می کردند. در حالی که، این متدها هزینه های بسیاری را برای سازمان ها به دنبال دارند.

توسعه محصولات و خدمات

اکثر سازمان ها با افزایش کیفیت محصولات و خدمات تلاش می کنند تا محصولات خود را گسترش دهند و این امر، با ایجاد مشخصه ای جدید در محصولات و یا تولید محصولاتی جدید بر اساس نیاز و تقاضای مشتری به دست می آید.

توسعه بازار هدف

در این مدل استراتژی، صاحبان کسب و کار سعی دارند با انجام تبلیغات و بازاریابی تخصصی و توسعه بازار هدف، فروش خود را افزایش داده و سودآفرینی بیشتری را تجربه کنند.

مشارکت تجاری

مدیران کسب و کارها به واسطه مشارکت و همکاری با شرکای تجاری، شرکت های همکار و رقیب عملکرد خود را بهبود بخشیده و با ایجاد ارتباطات قوی با دیگر شرکای تجاری، دایره مشارکتی خود را افزایش می دهند.

توسعه سازمانی

 کسب و کارها با بهره مندی از راهکارهای سازمانی و استراتژی توسعه از طریق تغییرات در ساختار، فرآیندهای داخلی سازمان و فرهنگ سازمانی، کارایی خود را بهبود می بخشند.

اگر بخواهیم یک نمونه استراتژی کسب و کار را مثال بزنیم، می توانیم به برند پپسی‌کو (PepsiCo) اشاره کنیم که بر اساس استراتژی عدم آسیب به محیط زیست، بسته‌ بندی محصولات خود را به‌ جای قوطی ‌های پلاستیکی طوری طراحی کرده است که قابل ‌بازیافت باشند. این استراتژی سبب شده ضایعات تولید‌ شده تا 50 درصد کاهش یابد. سازمان های مختلف برای توسعه کسب و کار خود نمی توانند به تنهایی این مسیر را طی کنند؛ بنابراین، نیاز به افرادی دارند که از مهارت های توسعه کسب و کار به صورت کامل برخوردار باشند. مرکز مشاوره کسب و کار دکتر برقبانی، یکی از مراکز معتبر و متخصص در این حوزه است که می تواند شما را تا رسیدن به هدفتان همراهی کند.

مهمترین استراتژی های توسعه کسب و کار

داشتن چه مهارت هایی برای گسترش کسب و کار لازم است؟

برای موفق شدن و ایجاد تغییرات گسترده در پروسه توسعه کسب و کار، همه افراد باید مهارت های توسعه کسب و کار را در حوزه کاری خود داشته باشند تا سازمان خود را، با تغییرات بازار به روز نمایند و در صورت برخورد با چالش های مختلف، بتوانند با بهره گیری از مهارت های توسعه کسب و کار، راهکارهای مناسب را برای آنها ارائه کنند. توسعه کسب و کار مستلزم مهارت های گوناگونی است که در ادامه مطلب، به برخی از مهم ترین آنها می پردازیم:

مهارت ‌های رهبری

رهبر با راهنمایی کارکنان به سوی ماموریت و اهداف سازمان، به تصمیم گیری های حیاتی و دشوار نیاز دارد. مدیریت دقیق پروژه ها در مسیر توسعه کسب و کار، مستلزم مهارت های رهبری است که با بهره گیری از آن می تواند عملکرد تیم را زیر نظر بگیرد و آن ها را مدیریت کند.

مهارت ‌های استراتژیک

همیشه باید استراتژی ‌های مختلف و مناسبی را به منظور رشد و توسعه کسب و کار تعیین نمایید. این مهارت های استراتژیک شامل: تصمیم‌ گیری، برنامه ‌ریزی، ارزیابی ریسک و مدیریت منابع می باشند.

مهارت‌ های بازاریابی

سازمان ها با بهره مندی از مهارت های بازاریابی نظیر: تحلیل رقبا، تحلیل بازار، تحلیل محصول، تحلیل مشتریان و استراتژی بازاریابی می توانند محصولات و خدمات خود را بهترین شکل، بازاریابی کنند. شرکت توسعه کسب و کار هم، با مهارت های بازاریابی و شناخت اصول می تواند نقش مؤثری در گسترش کسب و کار شما داشته باشد.

مهارت‌ های مالی و مدیریتی

 برای توسعه کسب و کار شما باید مهارت های مالی و مدیریتی همچون: حسابداری، مالیات‌ ها، مدیریت منابع انسانی و مدیریت مالی را به درست ترین شکل ممکن انجام دهید.

مهارت ‌های ارتباطی

سازمان ها برای توسعه و رشد بهتر، به آموزش مهارت های ارتباطی نیاز دارند. داشتن این مهارت ها در نوشتار، گفتار و ارتباطات الکترونیکی سبب موفقیت در محیط کسب و کارها علی الخصوص، دنیای آنلاین می شود. یکی از خدمات مشاوره کسب و کار این است که با بیان شفاف محصولات و خدمات، مشتریان وفاداری را جذب نمایند و سازمان ها با دریافت بازخورد از مشتریان، برای افزایش کیفیت محصولات خود تلاش کنند.

مهارت ‌های فنی

 گسترش کسب و کار، نیازمند داشتن مهارت ‌های فنی مناسبی است. مدیریت فرآیندهای تولید، مهارت‌ های فناوری اطلاعات، مهارت‌ های تحلیل داده و تولید محصولات از جمله مهارت های فنی هستند.

مهارت‌ های مذاکره

مذاکره یکی از مهارت های شرکت های توسعه کسب و کار است که پس از پیدا کردن مشتریان، می تواند به سازمان ها به عنوان تیم توسعه کسب و کار در ایجاد ارتباط با مشتریان، رقبا، همکاران و شرکای تجاری کمک کند.

اگر به دنبال بهترین مشاور کسب و کار در صنعت ساختمان می گردید، می توانید از تجربیات و مهارت های مشاور کسب و کار دکتر برقبانی بهره مند شوید. برای ارتباط با این مرکز شما می توانید از طریق وب سایت و شماره های موجود در آن با ایشان ارتباط برقرار کنید.

شرح وظایف توسعه کسب و کار

شرکت توسعه کسب و کار، برای توسعه و رشد سازمان و افزایش درآمد و سهم بازار، وظایف گوناگونی را به عهده دارد. در متن ذیل، به شرح وظایف توسعه کسب و کار اشاره کرده ایم:

تحلیل بازار و رقبا

 شرکت یا واحد توسعه کسب و کار وظیفه ارزیابی بازار و رقبا را به عهده دارد؛ تحلیل دقیق از بازار و رقبا به شما کمک می کند، تا بهترین راهبردهای توسعه کسب و کار را مشخص نمایید.

تعیین استراتژی‌ های توسعه

با توجه به تحلیل بازار و رقبا، تیم و مشاور توسعه کسب و کار، استراتژی‌ های لازم را برای رشد تعیین می کند. بازارهای جدید، تعیین هدف‌ های رشد، روش‌های بازاریابی و تبلیغات و محصولات و خدمات جدید از جمله این استراتژی ‌ها هستند.

جستجوی فرصت‌ های تجاری

 شرکت توسعه کسب و کار، موظف به جستجوی فرصت ‌های تجاری جدید است. این فرصت‌ ها می توانند شامل: افزایش فروش در بازارهای جدید، همکاری با شرکت ‌های دیگر، توسعه محصولات و خدمات جدید و دیگر فرصت‌ های مشابه باشند.

توسعه روابط با مشتریان جدید و قدیمی

توسعه روابط با مشتریان جدید و قدیمی، وظیفه تیم توسعه کسب و کار است. این تیم باید در حین تقویت کردن روابط خود با مشتریان قدیمی، مشتریان جدید را هم جذب نماید تا بتواند به گسترش کسب و کار کمک کند.

ایجاد روابط با شرکت‌ های دیگر

تیم توسعه کسب و کار مسئول برقراری روابط با شرکت‌ های دیگر است. این روابط شامل: رابطه با سرمایه‌گذاران و شرکت‌های حامی، همکاری ‌های تجاری و سایر روابط مشابه است.

توسعه راهکارهای بازاریابی

 شرکت توسعه کسب و کار موظف است تا راهکارهای بازاریابی جدید را گسترش دهد تا کسب و کار بتواند، به بازارهای جدید انتقال یابد و در کنار آن بازارهای قدیمی را هم تقویت کند.

تعیین نیازمندی‌ های مالی

 یکی از خدمات توسعه کسب و کار، تعیین کردن نیازمندی‌ های مالی کسب و کار و ایجاد برنامه‌ های مناسبی برای تامین منابع مالی است. این موارد می توانند شامل: تعیین منابع مالی برای تولید محصولات و خدمات جدید، تعیین سرمایه‌گذاری ‌های لازم برای توسعه کسب و کار، پیش‌بینی درآمد و سایر موارد مشابه شوند. شما می توانید انواع مشاور کسب و کار را از شرکت های توسعه کسب و کار دریافت نمایید.

توسعه و اجرای برنامه ‌های توسعه

توسعه و اجرای برنامه‌های توسعه یکی از وظایف مشاور توسعه کسب و کار است. این برنامه ها شامل: تهیه برنامه ‌های عملیاتی، تعیین اقدامات مورد نیاز برای توسعه کسب و کار، اجرای این برنامه‌ ها و پیگیری نتایج آنها می باشد.

ارتباط با تیم‌ های دیگر

 شرکت توسعه کسب و کار باید با تیم‌ های دیگر نظیر: تیم ‌های بازاریابی، تیم ‌های فنی، تیم‌ های مالی و… در کسب و کار ارتباط برقرار کرده و با آنها همکاری کند. برخی از افراد به اشتباه، از هیچ مشاوری استفاده نمی کنند؛ چون تصور می کنند هزینه مشاوره کسب و کار بسیار است؛ اما غافل از آن که با وجود این مشاور آن ها سودهای فوق العاده ای را در کسب و کار خود، به دست می آورند.

پیگیری روند توسعه

پیگیری روند توسعه کسب و کار به عهده واحد توسعه کسب و کار است. این تیم باید نتایج را به تیم‌ های مالی و مدیریتی کسب و کار، گزارش دهد. این اقدام به جهت تصمیم‌گیری درباره راهبردهای آینده کسب و کار، اعمال تغییرات و بهبودهای لازم انجام می شود.

مشاور کسب و کار سعی می کند با آگاهی از منابع فیزیکی، انسانی و مالی در مسیر رشد بیشتر و درآمدزایی، راهکارهایی را به تیم توسعه ارائه کند. با در نظر گرفتن نیازهای هر سازمانی، وظایف مدیریت توسعه کسب و کار متفاوت است؛ اما در حالت کلی این مدیریت، با تعیین اهداف آینده سازمان دست به سیستم سازی کسب و کار می کند و با تشخیص فرصت های جدید، به وسیله ارتباط با شرکای تجاری و بازار هدف به تحلیل آنها می پردازد. در متن ذیل به تعدادی از وظایف مدیریت توسعه کسب و کار اشاره شده است:

  • مشخص کردن استراتژی مناسب توسعه کسب و کار
  • مدیریت کردن روابط با شرکای تجاری و مشتریان
  • تحقیق و توسعه در حوزه های مرتبط با خدمات و محصولات جدید
  • انجام دقیق برنامه های عملیاتی در مسیر توسعه کسب و کار
  • مدیریت کردن هزینه ها و درآمد توسعه کسب و کار
  • مدیریت و نظارت تیم توسعه و مسیولیت های آن ها
  • بررسی مقیاس پیشرفت کارکرد توسعه کسب و کار

مشاور کسب و کار دکتر برقبانی در حوزه های مختلفی شما را همراهی می کند تا کسب و کار شما، گسترش پیدا کند. دکتر برقبانی بهترین مشاور کسب و کار شرکت های معماری است و اگر شما در این حوزه فعالیت می کنید، می توانید از این فرصت استفاده کنید تا با ایده های خلاقانه، سازمان خود را توسعه بخشید. اگر تصمیم دارید دیگر سازمان ها شما را رقیب خود در حوزه کاریتان بدانند، باید از راهکارهای مشاور کسب و کار دکتر برقبانی بهره مند شوید. آن گاه خواهید دید که این اقدام هوشمندانه، چه نتیجه ای را در توسعه کسب و کار و سودآوری شما دارد. پس منتظر نمانید و از همین امروز برای رسیدن به اهداف بلند مدت خود تلاش کنید.

توسعه کسب و کار چیست؟

توسعه کسب و کار، تجارت و نظریه سازمانی است که با هدف، به وجود آمدن ارزش بلند مدت برای یک کسب و کار، به وسیله ارتباطات فردی، مشتریان و بازار صورت می گیرد و نیاز به گام هایی برای توسعه و پیاده‌سازی فرصت‌ های رشد دارد.

مهارت های توسعه کسب و کار چیست؟

مهارت های مختلفی اعم از: مهارت های ارتباطی، مهارت های مذاکره، مهارت های مالی و مدیریتی، مهارت های فنی و… مهارت های توسعه کسب و کار را تشکیل می دهند.

بهترین کار در حال حاضر برای رشد کسب و کار و درآمد چیست؟

همکاری با یک مرکز مشاوره کسب و کار معتبر مانند مشاور کسب و کار دکتر برقبانی، یکی از بهترین راهکارهایی است که شما می توانید با بهره گیری از آن، کسب و کار خود را گسترش داده و در نهایت سود آوری فوق العاده ای را تجربه کنید.

مزیت های استفاده از استراتژی های توسعه کسب و کار چیست؟

شما با استفاده از این استراتژی ها می توانید، رقیب اصلی دیگر سازمان ها در حوزه کاری خودتان باشید، در آمد خود را افزایش دهید و همانند شرکت های بزرگ دنیا مثل تسلا در کار خود برند شوید.

چند نمونه از استراتژی های توسعه کسب کار را عنوان کنید؟

استراتژی های بسیاری برای رشد کسب و کارها وجود دارند که می توان به: شبکه سازی، مشارکت تجاری، بازاریابی تلفنی/ بازاریابی ایمیلی/ بازاریابی پیامکی، تبلیغات و غیره اشاره کرد.

Rate this post